Тематичний напрям 1. Актуальні
аспекти державного управління.
Мороз Володимир
Михайлович,
д.
держ. упр., доцент,
Національний
університет цивільного захисту України (м. Харків),
професор
кафедри автоматичних систем безпеки та інформаційних технологій
КОНТРАКТ
З НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМ ПРАЦІВНИКОМ, ЯК ОБ’ЄКТ ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКОГО ВПЛИВУ НА
ЯКІСТЬ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
У межах цієї публікації ми звернемо
увагу на деякі з механізмів державного управління якістю освітніх послуг, а
саме на ті, які за класифікаційними ознаками можуть бути віднесені до
організаційно-правових. Нагадаємо, що у межах наукової літератури механізми
державного управління традиційно класифікуються за такими основними групами:
економічні, мотиваційні, організаційні, політичні та правові [6, с. 9].
Об’єктом дослідження обрано процес забезпечення якості освітніх послуг в
системі вищої освіти України. У якості предмету дослідження обрано контракт з
науково-педагогічним працівником, як елемент організаційно-правового механізму
державного управління якістю освіти.
Діючи на цей час інституціональні норми
щодо оформлення трудових відносин вищого навчального закладу (ВНЗ) з
науково-педагогічним працівником подано в табл. 1.
Таблиця 1 – Нормативно-правові акти які
регламентують порядок оформлення трудових відносин з науково-педагогічним
працівником
№ з/п
|
Нормативно-правовий
документ
|
Напрям
регламентації оформлення трудових відносин з науково-педагогічним працівником
|
1
|
2
|
3
|
1
|
Закону України
«Про вищу освіту»
|
частина
9 ст. 55 – посади науково-педагогічних працівників можуть займати особи, які
мають науковий ступінь або вчене звання, а також особи, які мають ступінь
магістра;
частина
11 ст. 55 – під час заміщення вакантних посад науково-педагогічних
працівників – завідувачів (начальників) кафедр, професорів, доцентів, старших
викладачів, викладачів укладенню трудового договору (контракту) передує
конкурсний відбір, порядок проведення якого затверджується вченою радою
вищого навчального закладу [1]
|
2
|
Положення про
обрання та прийняття на роботу науково-педагогічних працівників ВНЗ
|
п.
2 – конкурс на заміщення вакантної посади оголошується керівником вищого
навчального закладу, про що видається наказ. Оголошення про проведення конкурсу,
терміни й умови його проведення публікуються в засобах масової інформації;
п.
3 – посада вважається вакантною після звільнення науково-педагогічного працівника на підставах, передбачених
законодавством про працю, а також при введенні нової посади до штатного
розпису вищого навчального закладу [5]
|
Закінчення табл. 1
1
|
2
|
3
|
3
|
КЗпП України
|
частина
1 ст. 21 – трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства,
установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за
якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з
підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства,
установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа
зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови
праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю,
колективним договором і угодою сторін;
частина
3 ст. 21 – особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його
дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна),
умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови
розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою
сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України;
ст. 24 –
укладення трудового договору з працівником оформляється наказом або
розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, також трудовий договір
вважається укладений і тоді коли наказ чи розпорядження не були видані, але
працівника фактично допустили до роботи [3]
|
4
|
Закону України
«Про освіту»
|
частина
3 ст. 54 – педагогічні та науково-педагогічні працівники приймаються на
роботу шляхом укладення трудового договору, в тому числі за контрактом.
Прийняття на роботу науково-педагогічних
працівників здійснюється на основі конкурсного відбору [2]
|
Приймаючи до уваги зміст норм чинного
законодавства щодо порядку оформлення трудових відносин з науково-педагогічним
працівником можемо констатувати, що ВНЗ, в особі його керівника, може укладати
з кандидатом на вакантну посаду безстроковий, строковий трудовий договір, у
тому числі контракт. Термін строкового трудового договору встановлюється за
погодженням сторін. Вносити пропозиції щодо терміну трудового договору має
право кожна із сторін. Крім того, науково-педагогічні працівники не належать до
категорії працівників з якими в обов’язковому порядку повинен бути укладений
контракт, а отже, звільнення працівників може проводитися за наявності підстав
визначених КЗпП України.
Практика
оформлення трудових відносин ВНЗ з науково-педагогічним працівником свідчить
про переважне використання саме трудового контракту, як особливої форми
трудового договору. Як правило, контракт складається з таких структурних
частин: загальні положення; права
науково-педагогічного працівника; обов’язки науково-педагогічного працівника;
оплата праці та соціально-побутове забезпечення науково-педагогічного
працівника; обов’язки ВНЗ; порядок внесення змін та розірвання контракту;
відповідальність сторін і вирішення спорів; адреси сторін та інші відомості.
Зміст контракту з науково-педагогічним працівником оприлюднюється на
сайті конкретного ВНЗ. Для розуміння структури контракту можна ознайомитись зі
змістом контракту який укладається між науково-педагогічним
працівником та Державним вищим навчальним закладом «Запорізький національний
університет» МОН України [4].
Не
дивлячись на порівняно велику кількість нормативно-правових документів щодо
порядку та правил оформлення трудових відносин з науково-педагогічним
працівником, існуюча система комплектування ВНЗ професорсько-викладацьким складом,
нажаль, не забезпечує розвиток його трудового потенціалу. На нашу думку, серед
можливих напрямів удосконалення існуючих норм інституціональної системи щодо
регламентації порушеної проблематики, є питання підвищення ефективності дії тих
чи інших нормативно-правових актів. Наприклад, контракт з науково-педагогічним
працівником повинен не лише регламентувати трудові відносини між підписантами,
а й встановлювати цілком конкретні вимоги щодо кількості та якості труда.
Згаданий нами вище контракт Державного
вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» МОН України,
зміст якого є типовим для більшості ВНЗ, зобов’язує науково-педагогічного
працівника «щорічно брати участь у наукових конференціях різного рівня». Таке
формулювання є досить абстрактним, адже не зрозуміло у якій кількості
науково-комунікативних заходів працівник повинен взяти участь та у якому
статусі (наприклад, участь може бути: очною та заочною; у якості слухача або
доповідача; на рівні учасника або організатора тощо). Крім того, обов’язок
працівника «щорічно оновлювати навчально-методичний комплекс з курсу …» також
не є конкретним, адже не зрозуміло які саме зміни у навчально-методичному
комплексі можна вважати оновленням (наприклад, чи є оновленням внесення нового
абзацу до навчальної або робочої програми?). У межах відповідного контракту
наведені нами вище норми не є виключенням щодо конкретності їх змісту. Цілком
очевидно, що контракт з науково-педагогічним працівником повинен мати більш
конкретний зміст з прив’язуванням до тих показників, які можуть бути виміряні
та порівняні.
Приймаючи до уваги вище викладене можемо
сформулювати такі висновки.
По-перше, існуюча система нормативно-правового
забезпечення та супроводження процесу прийняття на роботу науково-педагогічних
працівників не є ефективною, як в контексті забезпечення ВНЗ
науково-педагогічними працівниками, так і з огляду на формування умов для
розвитку якісних характеристик трудового потенціалу науково-педагогічних
працівників.
По-друге, організаційно-правовий механізм державного
управління якістю надання освітніх послуг у сфері вищої освіти може бути
удосконалений за напрямом встановлення з боку держави вимог щодо обов’язкової
конкретизації ВНЗ змісту окремих норм контракту з науково-педагогічним
працівником. Наявність у контракті чітко сформульованих та зрозумілих за
методикою виміру показників та критеріїв оцінки ефективності діяльності
професорсько-викладацького складу, на нашу думку, сприятиме підвищенню рівня
ефективності виконання контракту, а відповідно й якості виконання ВНЗ
державного замовлення на підготовку спеціалістів з вищою освітою.
По-третє, контракт з науково-педагогічним
працівником повинен виступати не лише формою оформлення трудових відносин, а
перш за все механізмом стимулювання до професійного розвитку. Наприклад,
результати виконання контракту повинні бути прив’язані не лише до результатів
оцінювання якості та кількості труда конкретного працівника, а у тому числі і
до системи оплати праці. Наприклад, результати поточного виконання контракту
(оцінюється завідувачем кафедри та деканом) повинні бути підставою для
призначення стимулюючих виплат.
Вище наведені напрями удосконалення
організаційно-правового механізму управління якістю вищої освіти, з огляду на
складність та багатогранність прояву відповідної проблематики, не вичерпують
змісту обраного предмету дослідження, а лише створюють передумови для
організації подальших наукових розвідок у відповідному напрямі. Серед найбільш
перспективних напрямів наукового пошуку, в контексті порушеної проблематики, вважаємо,
що питання змісту трудового контракту та умови його ефективної дії заслуговують
на першочергову увагу дослідників.
Список
літератури
1. Закон України «Про вищу освіту» / Верховна Рада
України // Відомості Верховної Ради. – 2014. – № 37-38. – Ст. 2004.
2. Закон України «Про освіту» / Верховна Рада
України // Відомості Верховної Ради УРСР. – 1991. – № 34. – Ст. 451.
3. Кодекс законів про працю України [електронний
ресурс] / Закон УРСР «Про затвердження Кодексу законів про працю Української
РСР» // Верховна Рада України. – Режим доступу:
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/322-08
4. Контракт з науково-педагогічним працівником та
державним вищим навчальним закладом «Запорізький національний університет»
Міністерство освіти і науки України [електронний ресурс] / Відділ кадрів //
Запорізький національний університет. – Режим доступу:
sites.znu.edu.ua/...//2014/.../kontrakt-znu.doc
5. Положення про обрання та прийняття на роботу
науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів третього і четвертого
рівнів акредитації / Наказ Міністерства освіти і науки України № 744 від
24.12.2002 р. // Офіційний вісник України. – 2003. – № 29. – С. 531.
6. Федорчак О. Класифікація механізмів державного управління [електронний
ресурс] / Ф. Федорчак // Демократичне врядування. – 2008. – Вип. 1. – Режим
доступу: http://www.lvivacademy.com/visnik/fail/O_Fedorchak.pdf
Немає коментарів:
Дописати коментар