Тематичний напрям 1.

Тематичний напрям 1. Актуальні аспекти державного управління.

Мороз Володимир Михайлович,
д. держ. упр., доцент,
Національний університет цивільного захисту України (м. Харків),
професор кафедри автоматичних систем безпеки та інформаційних технологій

КОНТРАКТ З НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМ ПРАЦІВНИКОМ, ЯК ОБ’ЄКТ ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКОГО ВПЛИВУ НА ЯКІСТЬ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
У межах цієї публікації ми звернемо увагу на деякі з механізмів державного управління якістю освітніх послуг, а саме на ті, які за класифікаційними ознаками можуть бути віднесені до організаційно-правових. Нагадаємо, що у межах наукової літератури механізми державного управління традиційно класифікуються за такими основними групами: економічні, мотиваційні, організаційні, політичні та правові [6, с. 9]. Об’єктом дослідження обрано процес забезпечення якості освітніх послуг в системі вищої освіти України. У якості предмету дослідження обрано контракт з науково-педагогічним працівником, як елемент організаційно-правового механізму державного управління якістю освіти.
Діючи на цей час інституціональні норми щодо оформлення трудових відносин вищого навчального закладу (ВНЗ) з науково-педагогічним працівником подано в табл. 1.

Таблиця 1 – Нормативно-правові акти які регламентують порядок оформлення трудових відносин з науково-педагогічним працівником
№ з/п
Нормативно-правовий документ
Напрям регламентації оформлення трудових відносин з науково-педагогічним працівником
1
2
3
1
Закону України «Про вищу освіту»

частина 9 ст. 55 – посади науково-педагогічних працівників можуть займати особи, які мають науковий ступінь або вчене звання, а також особи, які мають ступінь магістра;
частина 11 ст. 55 – під час заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників – завідувачів (начальників) кафедр, професорів, доцентів, старших викладачів, викладачів укладенню трудового договору (контракту) передує конкурсний відбір, порядок проведення якого затверджується вченою радою вищого навчального закладу [1]
2
Положення про обрання та прийняття на роботу науково-педагогічних працівників ВНЗ
п. 2 – конкурс на заміщення вакантної посади оголошується керівником вищого навчального закладу, про що видається наказ.      Оголошення про проведення конкурсу, терміни й умови його проведення публікуються в засобах масової інформації;
п. 3 – посада вважається вакантною після звільнення науково-педагогічного  працівника на підставах, передбачених законодавством про працю, а також при введенні нової посади до штатного розпису вищого навчального закладу [5]

Закінчення табл. 1
1
2
3
3
КЗпП України


частина 1 ст. 21 – трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін;
частина 3 ст. 21 – особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України;
ст. 24 – укладення трудового договору з працівником оформляється наказом або розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, також трудовий договір вважається укладений і тоді коли наказ чи розпорядження не були видані, але працівника фактично допустили до роботи [3]
4
Закону України «Про освіту»
частина 3 ст. 54 – педагогічні та науково-педагогічні працівники приймаються на роботу шляхом укладення трудового договору, в тому числі за контрактом. Прийняття  на роботу науково-педагогічних працівників здійснюється на основі конкурсного відбору [2]

Приймаючи до уваги зміст норм чинного законодавства щодо порядку оформлення трудових відносин з науково-педагогічним працівником можемо констатувати, що ВНЗ, в особі його керівника, може укладати з кандидатом на вакантну посаду безстроковий, строковий трудовий договір, у тому числі контракт. Термін строкового трудового договору встановлюється за погодженням сторін. Вносити пропозиції щодо терміну трудового договору має право кожна із сторін. Крім того, науково-педагогічні працівники не належать до категорії працівників з якими в обов’язковому порядку повинен бути укладений контракт, а отже, звільнення працівників може проводитися за наявності підстав визначених КЗпП України.
Практика оформлення трудових відносин ВНЗ з науково-педагогічним працівником свідчить про переважне використання саме трудового контракту, як особливої форми трудового договору. Як правило, контракт складається з таких структурних частин: загальні положення; права науково-педагогічного працівника; обов’язки науково-педагогічного працівника; оплата праці та соціально-побутове забезпечення науково-педагогічного працівника; обов’язки ВНЗ; порядок внесення змін та розірвання контракту; відповідальність сторін і вирішення спорів; адреси сторін та інші відомості. Зміст контракту з науково-педагогічним працівником оприлюднюється на сайті конкретного ВНЗ. Для розуміння структури контракту можна ознайомитись зі змістом контракту який укладається між науково-педагогічним працівником та Державним вищим навчальним закладом «Запорізький національний університет» МОН України [4].
Не дивлячись на порівняно велику кількість нормативно-правових документів щодо порядку та правил оформлення трудових відносин з науково-педагогічним працівником, існуюча система комплектування ВНЗ професорсько-викладацьким складом, нажаль, не забезпечує розвиток його трудового потенціалу. На нашу думку, серед можливих напрямів удосконалення існуючих норм інституціональної системи щодо регламентації порушеної проблематики, є питання підвищення ефективності дії тих чи інших нормативно-правових актів. Наприклад, контракт з науково-педагогічним працівником повинен не лише регламентувати трудові відносини між підписантами, а й встановлювати цілком конкретні вимоги щодо кількості та якості труда. Згаданий нами вище контракт Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» МОН України, зміст якого є типовим для більшості ВНЗ, зобов’язує науково-педагогічного працівника «щорічно брати участь у наукових конференціях різного рівня». Таке формулювання є досить абстрактним, адже не зрозуміло у якій кількості науково-комунікативних заходів працівник повинен взяти участь та у якому статусі (наприклад, участь може бути: очною та заочною; у якості слухача або доповідача; на рівні учасника або організатора тощо). Крім того, обов’язок працівника «щорічно оновлювати навчально-методичний комплекс з курсу …» також не є конкретним, адже не зрозуміло які саме зміни у навчально-методичному комплексі можна вважати оновленням (наприклад, чи є оновленням внесення нового абзацу до навчальної або робочої програми?). У межах відповідного контракту наведені нами вище норми не є виключенням щодо конкретності їх змісту. Цілком очевидно, що контракт з науково-педагогічним працівником повинен мати більш конкретний зміст з прив’язуванням до тих показників, які можуть бути виміряні та порівняні.
Приймаючи до уваги вище викладене можемо сформулювати такі висновки.
По-перше, існуюча система нормативно-правового забезпечення та супроводження процесу прийняття на роботу науково-педагогічних працівників не є ефективною, як в контексті забезпечення ВНЗ науково-педагогічними працівниками, так і з огляду на формування умов для розвитку якісних характеристик трудового потенціалу науково-педагогічних працівників.
По-друге, організаційно-правовий механізм державного управління якістю надання освітніх послуг у сфері вищої освіти може бути удосконалений за напрямом встановлення з боку держави вимог щодо обов’язкової конкретизації ВНЗ змісту окремих норм контракту з науково-педагогічним працівником. Наявність у контракті чітко сформульованих та зрозумілих за методикою виміру показників та критеріїв оцінки ефективності діяльності професорсько-викладацького складу, на нашу думку, сприятиме підвищенню рівня ефективності виконання контракту, а відповідно й якості виконання ВНЗ державного замовлення на підготовку спеціалістів з вищою освітою.
По-третє, контракт з науково-педагогічним працівником повинен виступати не лише формою оформлення трудових відносин, а перш за все механізмом стимулювання до професійного розвитку. Наприклад, результати виконання контракту повинні бути прив’язані не лише до результатів оцінювання якості та кількості труда конкретного працівника, а у тому числі і до системи оплати праці. Наприклад, результати поточного виконання контракту (оцінюється завідувачем кафедри та деканом) повинні бути підставою для призначення стимулюючих виплат.
Вище наведені напрями удосконалення організаційно-правового механізму управління якістю вищої освіти, з огляду на складність та багатогранність прояву відповідної проблематики, не вичерпують змісту обраного предмету дослідження, а лише створюють передумови для організації подальших наукових розвідок у відповідному напрямі. Серед найбільш перспективних напрямів наукового пошуку, в контексті порушеної проблематики, вважаємо, що питання змісту трудового контракту та умови його ефективної дії заслуговують на першочергову увагу дослідників.

Список літератури
1. Закон України «Про вищу освіту» / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради. – 2014. – № 37-38. – Ст. 2004.
2. Закон України «Про освіту» / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради УРСР. – 1991. – № 34. – Ст. 451.
3. Кодекс законів про працю України [електронний ресурс] / Закон УРСР «Про затвердження Кодексу законів про працю Української РСР» // Верховна Рада України. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/322-08
4. Контракт з науково-педагогічним працівником та державним вищим навчальним закладом «Запорізький національний університет» Міністерство освіти і науки України [електронний ресурс] / Відділ кадрів // Запорізький національний університет. – Режим доступу: sites.znu.edu.ua/...//2014/.../kontrakt-znu.doc
5. Положення про обрання та прийняття на роботу науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів третього і четвертого рівнів акредитації / Наказ Міністерства освіти і науки України № 744 від 24.12.2002 р. // Офіційний вісник України. – 2003. – № 29. – С. 531.
6. Федорчак О. Класифікація механізмів державного управління [електронний ресурс] / Ф. Федорчак // Демократичне врядування. – 2008. – Вип. 1. – Режим доступу: http://www.lvivacademy.com/visnik/fail/O_Fedorchak.pdf

Немає коментарів:

Дописати коментар